Skip to content
Familie en naasten

Hoe gaat het met jou?

Wanneer iemand die je graag ziet – je partner, (klein-)kind, (groot-)ouder, broer of zus, vriend(in) – psychische hulp nodig heeft, kunnen er veel vragen, twijfels en bezorgdheden op je afkomen.

Wist je dat je een belangrijke rol speelt in het herstel en de draagkracht van de cliënt? Daarom willen we jou goed informeren, ondersteunen en actief betrekken.

We helpen je graag op weg

Kan ik op bezoek komen?

Bezoek is mogelijk, maar dit gebeurt steeds in samenspraak met de cliënt en dit verschilt per werking. Alle praktische info voor PVT en het ziekenhuis vind je hier.

Je kan ook een afspraak maken voor een korte kennismaking met het begeleidend team (bv. telefonisch, kort gesprek, rondleiding, …) of voor een uitgebreider gesprek. De gespreksdriehoek kan je helpen bij de voorbereiding van het gesprek of een houvast bieden tijdens het gesprek.

 

 

Welke info kan ik krijgen over het zorgtraject?

Onze hulpverleners kunnen jou informeren, steeds met aandacht voor het beroepsgeheim en de privacywetgeving

Meer info over patiëntenrechten

Nog vragen? Neem contact op met de afdeling waar je naaste verblijft.

  • Volwassenen

    De cliënt kan op elk moment aangeven welke informatie met wie gedeeld mag worden. Deze toestemming kan beperkt of uitgebreid zijn, en kan ook op elk moment weer ingetrokken worden. We gaan hier uit van wilsbekwaamheid.

    Als zorggroep vinden we het belangrijk om open en transparant te zijn in het contact met cliënten én hun naasten. Soms nemen naasten contact met ons op zonder dat de cliënt hiervan op de hoogte is. Dit maakt het voor ons lastig om hiermee zorgvuldig aan de slag te gaan. Daarom proberen wij zoveel mogelijk het gesprek open te voeren en de cliënt hierbij te betrekken. We vragen ook aan naasten om zelf, waar mogelijk, transparant te zijn naar de cliënt.

    Zonder uitdrukkelijke toestemming van de cliënt mogen we geen medische informatie of  informatie over hun begeleiding delen. Daarnaast mogen we in dit geval ook geen behandelbeslissingen toelichten. Dit is wettelijk vastgelegd in het beroepsgeheim en de privacywetgeving.

    Wat kunnen we wel delen zonder toestemming van de cliënt?

    • Je kan algemene informatie over de werking van de zorg en de begeleidingen krijgen. Daarnaast geven we info over hoe jij als naaste kan ondersteunen.
    • Je mag jouw bezorgdheden, observaties of vragen altijd met ons delen. Indien nodig bespreken we dit binnen het behandelteam. Samenwerken met respect voor ieders rol en privacy: dat is waar we voor staan.

    Wat kunnen we delen met toestemming van de cliënt?

    • We mogen jou actief betrekken bij de begeleiding en gerichte informatie geven over de voortgang, medicatie of afspraken. We houden hierbij wel rekening met de wensen van de cliënt.
  • Wilsonbekwame meerderjarigen

    Omwille van het beroepsgeheim en de privacywetgeving mag medische informatie of informatie over de begeleiding enkel gedeeld worden met familie en naasten wanneer de cliënt hiervoor uitdrukkelijk toestemming geeft.

    Wanneer de cliënt wilsonbekwaam is, worden hun (patiënten)rechten uitgeoefend door een vertegenwoordiger. In dat geval wordt de medische informatie en informatie over de begeleiding gedeeld met de vertegenwoordiger. De vertegenwoordiger zal dan in de plaats van de cliënt beslissen of en in welke mate familie en naasten betrokken worden. In functie van het begripsvermogen van de cliënt, kan de cliënt betrokken worden bij de uitoefening van hun (patiënten)rechten.

    Informatie die mag worden gedeeld zonder toestemming van de (wilsbekwame) cliënt, kan ook worden gedeeld met familie en naasten zonder toestemming van de vertegenwoordiger.

    De arts beoordeelt in elke situatie of de cliënt al dan niet wilsbekwaam is om zelfstandig hun rechten van de cliënt uit te oefenen. Een cliënt die in het verleden bijvoorbeeld al eens werd vertegenwoordigd voor de uitoefening van hun rechten van de cliënt, zal niet automatisch opnieuw worden vertegenwoordigd.

  • Beschermende observatiemaatregel

    25% van onze cliënten valt onder de beschermende observatiemaatregel. Daarom vinden we het belangrijk om hierover te informeren.

    Lees hier meer over de vernieuwde wetgeving

Het antwoord op je vraag niet gevonden?

We zijn een grote zorggroep met een uiteenlopend aanbod; daarom vind je hier enkel algemene informatie. Heb je nog andere vragen, dan kan je steeds terecht bij het begeleidend team dat jouw naaste opvolgt.

Naar ons zorgaanbod

Contacteer ons

Mis je nog info op deze pagina of heb je suggesties? Laat het ons weten via

Wat als er kinderen betrokken zijn?

Wanneer een ouder, plusouder, grootouder, verzorger,…  psychische problemen ervaart, heeft dat vaak een grote impact op kinderen en jongeren in de omgeving. Voor hen is dit niet altijd zichtbaar of bespreekbaar, maar het kan wel verwarrend, belastend of beangstigend zijn.

Als zorggroep vinden we het belangrijk om vanaf het begin oog te hebben voor deze kinderen en jongeren. We willen hen erkennen in hun beleving, informatie op maat bieden en – waar mogelijk – ondersteunen. Hun veerkracht verdient aandacht én versterking.

  • Heldere antwoorden op kindervragen rond psychische klachten

    Kinderen vullen ontbrekende informatie vaak aan met eigen fantasieën. Zo denken ze soms dat zij (mede-) verantwoordelijk zijn voor de problemen van hun mama, papa of dicht familielid, wat vaak samengaat met gevoelens van schaamte en schuld. Informatie krijgen over wat er juist aan de hand is, helpt hen.

    • Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de psychische problematiek (bv. wat zijn psychische problemen, met welke problematiek worstelt de ouder, wat merkt het kind op).
    • Samen met de ouder(s) gaan we het gesprek aan over de begeleiding (bv. wat doet het team hulpverleners, welke hulp krijgt de ouder).
    • We stimuleren het gebruik van info-brochures en doe-boekjes. Dit zijn boekjes opgesteld door Familieplatform om samen aan de slag te gaan om psychische kwetsbaarheden bespreekbaar te maken. Deze boekjes kan je opvragen aan het begeleidend team.
Begeleider speelt met kindje

Meer info

Meer informatie voor ouders, dichte familieleden en kinderen kan je terugvinden op:

Familieplatform – KOPP/KOAP

Eén van mijn ouders is psychisch kwetsbaar | Similes

 

Hoe kan ik zelf mijn familielid of naaste helpen?

  • Herkennen

    Hulp aan je familielid of naast begint bij het opmerken dat iemand psychische klachten heeft. Aan een aantal dingen kan je merken of iemand psychische klachten heeft. Bijvoorbeeld:

    • snel geïrriteerd zijn
    • niet goed de aandacht bij dingen kunnen houden
    • vaak huilen
    • steeds meer alcohol drinken/roken/medicatie nemen/drugs gebruiken
    • slecht slapen

    De psychische klachten kunnen ook ernstiger zijn. Of de klachten worden steeds erger. Dat merk je bijvoorbeeld zo:

    • somber zijn
    • nergens zin in hebben
    • bijna niets meer doen
    • afvallen zonder reden
    • boos of verdrietig worden om kleine dingen
    • gespannen zijn
    • in de war zijn
    • zich vreemd gedragen
    • geen contact met anderen willen
    • jezelf niet meer veilig voelen als je bij die persoon bent
    • andere mensen willen geen contact meer met die persoon

     

  • Waarom is mijn steun belangrijk?

    Hulp van anderen is belangrijk voor iemand met psychische klachten:

    • De persoon kan beter met de eigen psychische klachten omgaan.
    • De persoon blijft contact houden met andere mensen, zoals jij. Daardoor kan die persoon zich beter voelen.
    • Krijgt iemand begeleiding? Met jouw steun kan die persoon dit waarschijnlijk beter volhouden. En zich daardoor steeds beter voelen.
  • Wat kan ik doen?

    Deze dingen kan je doen om iemand met psychische klachten te steunen:

    • Luister naar wat de persoon vertelt.
    • Probeer niet je eigen mening of adviezen te geven.
    • Ga ook niet in discussie met die persoon.

    De klachten of ziekte begrijpen

    • Komen de klachten door een psychische ziekte? Probeer dan meer over de ziekte te weten.
    • Als je naaste toestemming geeft kan je samen een afspraak maken bij de betrokken begeleiding. Die kan je veel vertellen over de eventuele ziekte, hoe je hiermee omgaat en hoe je kan helpen.

    Je zorgen bespreken

    • Wanneer je naaste begeleiding krijgt en toestemming geeft, kan je samen met de behandelaar in gesprek gaan. Zo krijg je de kans om jouw zorgen te delen en eventueel mee te denken over de ondersteuning. 
    • Is er nog geen hulp opgestart? Dan kan je altijd terecht bij je huisarts. Die kan samen met jou bekijken wat de meest gepaste stappen of hulpverlening kunnen zijn.
    • Aarzel niet om je zorgen te uiten – je betrokkenheid kan een belangrijke rol spelen.
  • Hoe kan ik ook voor mezelf zorgen?

    Je kan beter voor anderen zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Dit houdt in dat je voldoende rust neemt, gezonde keuzes maakt en je eigen behoeften erkent.

    Onderaan deze pagina zie je een overzicht van ons vormingsaanbod voor familie en naasten en of we op dit moment evenementen organiseren voor jou.

    Hier vind je enkele handige links naar informatie en steungroepen:

    Similes, voor mensen naast mensen met psychische problemen.

    Een van mijn ouders is psychisch kwetsbaar

    Familieplaform

    Praat erover: WAT WAT

    Herstelacademie Antwerpen

    Vlaams Expertisecentrum Mantelzorg

    Steunpunt Mantelzorg

    Vind je niet de juiste hulp, spreek gerust iemand van het begeleidend team aan. We helpen je graag verder.

familielid legt hand op de schouder als steunbetuiging

De familievertrouwenspersoon

Zoek je advies of een luisterend oor? Dan kan je in eerste instantie terecht bij het begeleidend team. Hou er rekening mee dat het beroepsgeheim ook hier van toepassing is. Zit je als naaste toch nog met andere vragen of bezorgdheden, dan kan je gratis terecht bij onze familievertrouwenspersoon.

De familievertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van onze zorggroep en houdt zich aan het beroepsgeheim. Deze persoon biedt (emotionele) ondersteuning waar die onvoldoende door het begeleidend team kan worden verzekerd of als cliënten contact met familie weigeren.

Takenpakket familievertrouwenspersoon

  • Deskundig doorverwijzen naar gepaste hulpverlening;
  • Opvangen van klachten;
  • Geven van informatie en advies;
  • Signaleren van noden en knelpunten voor familie aan het beleid. Sensibilisering;
  • Functioneren als belangenbehartiger en bemiddelaar rond knelpunten.

Meer info 

Maak een afspraak

Afspraken zijn mogelijk op campus Amedeus in Mortsel en campus Alexianen in Boechout of in het kantoor van het Familieplatform zelf in Berchem.

Aanbod voor familie en naasten

Wanneer we vormingen of evenementen organiseren voor familie en naasten, kan je ze hier terugvinden