Ziekenhuisopname
Ga jij of een naaste binnenkort in opname in het ziekenhuis?
Dan zit je vast met heel wat vragen. Op deze pagina vind je heel wat extra informatie rond aanmelden, opname en kosten bij een ziekenhuisopname.
Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Contacteer de afdeling waar jij of je naaste zal verblijven voor meer info. Onderaan deze pagina bundelden we alle ziekenhuisafdelingen.
Vaak gestelde vragen rond aanmelden
Elke cluster of afdeling heeft een eigen manier van aanmelden. Daarom bundelden we deze info op de pagina van de afdeling. Algemene info vind je hieronder terug.
-
Kan ik me aanmelden zonder verwijsbrief?
Voor sommige behandelingen kan je jezelf, of een naaste, aanmelden. Voor andere afdelingen kunnen enkel verwijzers aanmelden. Deze info vind je op de pagina van de afdeling zelf.
-
Zijn er wachttijden?
Helaas zijn er voor de meeste behandelingen wachttijden. Bij je intakegesprek wordt bepaald of voor jouw specifieke situatie een dringende opname nodig is of dat je op de wachtlijst terecht komt.
-
Ik heb nu dringend hulp nodig
Neem contact op met het Mobiel Crisisteam of klik hier.
Vaak gestelde vragen rond opname
Wanneer je in opname gaat, wordt je ontvangen door onze opnamedesk. Zij leiden je stap voor stap doorheen het opnameproces. Je ontvangt een onthaalbrochure met alle info die je nodig hebt en ze nemen alle belangrijke documenten met je door.
-
Hoe ziet mijn eerste dag eruit?
Als je in opname gaat, word je ontvangen door een medewerker van de opnamedesk. Hij of zij ontvangt je en neemt alle belangrijke informatie met je door. Je krijgt een onthaalbrochure met alle informatie die je nodig hebt voor je verblijf in het ziekenhuis.
Op je eerste dag meld je je aan bij het onthaal.Je brengt mee:
• je identiteitskaart,
• je verzekeringsgegevens,
• een brief van je huisarts of specialist,
• een lijst van de medicijnen die je neemt,
• Persoonlijke spullen: kledij, toiletgerief, handdoeken en washandjes, zakgeld, …Op je eerste dag teken je een opnameverklaring. Dat is een document waarin staat wat jouw opname kost. De collega van de opnamedesk neemt dit stap voor stap met jou door.
Daarna word je naar de afdeling gebracht waar je zal verblijven. Je ontmoet er de medewerkers en krijgt uitleg over het verloop van je opname.
-
Wie helpt mij tijdens mijn opname?
Tijdens je verblijf is er een heel team dat voor je zorgt. Je zal mensen ontmoeten zoals een psychiater, een psycholoog, verpleegkundigen, therapeuten (zoals een bewegings-, creatieve of arbeidstherapeut), een maatschappelijk werker, …
Iedereen stemt hun werking op elkaar af om samen de gepaste zorg te bieden. Op sommige afdelingen werken ook ervaringsdeskundigen.
-
Hoe ziet mijn verblijf eruit?
Je dagindeling is afhankelijk van de afdeling waar je verblijft en hoe je behandeling er uitziet. Elke afdeling heeft regels zodat het verblijf voor iedereen aangenaam blijft.
Ben je in voltijdse opname?
Dan krijg je drie maaltijden per dag. Afhankelijk van je dieetvoorkeuren kan je kiezen voor een standaardmenu, dieet, vegetarisch of halal. Keuzemaaltijden zijn niet mogelijk. -
Kan ik altijd in een éénpersoonskamer verblijven?
Afhankelijk van de beschikbaarheid kan je kiezen voor een één- of tweepersoonskamer. We proberen zoveel mogelijk aan je voorkeur te voldoen.
-
Wat is Mijn Multiversum?
Mijn Multiversum is een pagina op onze website speciaal voor cliënten die in het ziekenhuis verblijven. Je vindt er praktische informatie, zoals:
- het weekmenu
- nieuws voor patiënten
- uitnodigingen en verslagen van het participatieforum
Je krijgt alle info over toegang tot het digitaal platform bij je intake.
-
Mag ik bezoek ontvangen?
Ja, bezoekers zijn welkom.
Elke afdeling heeft haar eigen afspraken over bezoekuren. Je kan ze raadplegen op de pagina van je afdeling. Klik onderaan deze pagina snel door naar de afdeling waar je zal verblijven.
-
Hoe verloopt mijn ontslag?
Samen met jou bereidt het team jouw ontslag goed voor. Je mag hierbij ook je familie of huisarts betrekken.
Vaak is er na je opname nog extra begeleiding nodig, zoals:
- gesprekken met een psycholoog of psychiater,
- dagactiviteiten of therapie,
- hulp bij werk of vrije tijd.
We bekijken samen wat jij nodig hebt.
-
Wat gebeurt er met mijn gegevens?
Je medische gegevens worden bewaard in een digitaal dossier. Jij mag dat dossier inkijken of een kopie vragen.
Alles wat je vertelt aan de zorgverleners blijft vertrouwelijk. Alleen als jij het goed vindt, mag informatie gedeeld worden met andere zorgverleners.
Meer info over ons privacybeleid vind je op de cliëntenpagina:
Vaak gestelde vragen rond kosten
-
Wat kost een opname in het ziekenhuis?
De kosten van een ziekenhuisopname hangen af van een aantal factoren:
- Je statuut als verzekerde bij je ziekenfonds
- Je kamerkeuze
- De duur van je opname
- Diverse kosten, afhankelijk van je verbruik
Elke maand ontvang je één factuur voor alle kosten van je verblijf. Het grootste deel van deze kosten wordt betaald door je ziekenfonds.
Wat moet je zelf nog betalen?
- Je persoonlijk aandeel in de verpleegdagprijs
Dit is het remgeld: het wettelijk vastgelegde deel van de verblijfskosten dat niet door je ziekenfonds wordt betaald. Dit bedrag is afhankelijk van je sociale situatie en het aantal dagen dat je opgenomen bent. - Je persoonlijk aandeel in de medische honoraria
Dit is het wettelijk vastgelegde deel van het medisch honorarium van je behandelend arts, dat niet door je ziekenfonds wordt betaald. Dit bedrag is afhankelijk van je sociale situatie en het aantal dagen dat je opgenomen bent. De arts rekent geen ereloonsupplement door als je op een éénpersoonskamer verblijft. - Wettelijke forfaits voor medisch-technische prestaties en medicatie.
De overheid legt een vast bedrag per verblijfsdag aan voor medisch-technische prestaties en medicatie. Deze kost ligt vast en is niet afhankelijk van de effectief voorgeschreven medicatie of medisch-technische prestaties die al dan niet uitgevoerd worden tijdens je verblijf. - Minimale bijdrage voor een uitgebreide ongevallenverzekering
- Drankenforfait, enkel voor wie in dagopname is opgenomen.
- Diverse, bijkomende kosten
Mogelijke extra kosten zijn verbruikskosten en worden enkel aangerekend als je er gebruik van maakt. Denk bijvoorbeeld aan: telefoonkosten, de huur van een koelkast, de kostprijs van een uitstap, de vergoeding voor kabeldistributie, het supplement voor een éénpersoonskamer,…
-
Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn factuur?
Meer info over kosten krijg je bij de dienst ‘inschrijvingen opname’ waar samen met jou de opnameverklaring wordt overlopen en toegelicht.
Dit is een wettelijk verplicht document waarmee je geïnformeerd wordt over het financieel aspect van je verblijf. In dit document vindt je o.a. de op dat moment geldende bedragen terug van verblijfskosten, kosten voor medicatie en de erelonen.
-
Wat is de impact van een éénpersoonskamer op mijn factuur?
Verblijf in een éénpersoonskamer kost meer dan een verblijf in een gemeenschappelijke kamer. Afhankelijk van jouw ziekenfonds geeft dit een ander resultaat op jouw factuur.
De geldende supplementen voor de éénpersoonskamer staan in de ‘opnameverklaring’ en worden toegelicht bij je opname.
De arts rekent geen ereloonsupplement door voor een éénpersoonskamer.
-
Komt mijn (hospitalisatie)verzekering tussen in de kosten?
De tussenkomst van je (hospitalisatie)verzekering hangt af van je verzekeringsmaatschappij en de polis die je hebt afgesloten.
Neem contact op met je verzekeringsmakelaar om je hier het juiste antwoord op te geven.
-
Wat zijn de algemene betalingsvoorwaarden?
1. De patiënten factuur is betaalbaar binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de verzenddatum.
2. Vanaf dan zijn er van rechtswege en zonder voorafgaande aanmaning nalatigheidsintresten verschuldigd ten belope van de wettelijke rentevoet.
3. Indien er geen betaling volgt binnen de 14 dagen na de ingebrekestelling, zal er bovendien van rechtswege een schadevergoeding zijn van 10% van het verschuldigd bedrag met een minimum van 50 euro. Indien de niet-betaling van de factuur aanleiding geeft tot een gerechtelijke actie zijn de gerechtskosten niet inbegrepen in deze schadevergoeding.
4. Eventuele terugbetalingen door het ziekenhuis zullen tevens gebeuren binnen de 30 dagen volgend op het ontstaan van de schuldpositie. Bij gebrek aan terugbetaling binnen voormelde betalingstermijn zal er een schadevergoeding zijn van 10% van het verschuldigd bedrag met een minimum van 50 euro.
5. Onze facturen worden opgesteld onder alle voorbehoud van alle kosten en/of prestaties die tot op heden nog niet in rekening zijn gebracht.
6. Indien de factuur wordt betwist, verzoeken wij u uw klacht schriftelijk binnen de acht dagen na ontvangst van factuur te sturen aan klantendienst@multiversum.broedersvanliefde.be of per post aan PC Multiversum Klantendienst, Provinciesteenweg 408, 2530 Boechout.
7. Bij gebeurlijke geschillen zijn alleen de rechtbanken van de zetel van de voorziening bevoegd. De voorziening, die tot de vzw Organisatie Broeders van Liefde behoort, is gevestigd in de Provinciesteenweg 408 te 2530 Boechout.