Skip to content
Cliënten

Je staat niet alleen

Als cliënt sta je bij ons centraal, met alles wat je voelt, denkt en meedraagt. We luisteren naar jouw verhaal en zoeken samen naar wat jij nodig hebt om je weer sterker te voelen.

Hier vind je praktische informatie die je op weg helpt: van een verwijzing naar ons zorgaanbod tot jouw rechten als cliënt.

Kan ik terecht bij Multiversum?

Multiversum is een zorggroep. Dit betekent dat we verschillende vormen van zorg aanbieden die, afhankelijk van jouw specifieke noden op dit moment, een gepaste behandeling kunnen bieden. Zo kan je, afhankelijk van jouw klachten :

  • op gesprek komen
  • mobiele zorg ontvangen in je eigen leefomgeving
  • in dag- of voltijdse opname gaan in het ziekenhuis
  • begeleiding krijgen in re-integratie
  • in een psychiatrisch verzorgingstehuis verblijven
  • begeleiding krijgen in zelfstandig wonen in combinatie met psychische zorg

Weet je niet waar je terecht kan?
Je huisarts kan je op weg zetten.

 

 

Ontdek ons zorgaanbod

Medewerker praat met cliënt

Jouw rechten en plichten als cliënt

Praktische info

Welke zorg je ook ontvangt, je hebt vast heel veel vragen. We bundelden de meest gestelde vragen rond aanmelden, kosten en opname op de FAQ-pagina per zorgvorm, zodat je snel de info vindt die relevant is voor jou.

 

Naar praktische info

Privacyverklaring voor cliënten

Wij hechten groot belang aan jouw privacy en aan het veilig verwerken van jouw persoonsgegevens. Conform de nieuwe Europese regelgeving (GDPR) willen wij je informeren over de verwerkingen die wij met jouw persoonsgegevens uitvoeren en de beleidsmaatregelen die wij nemen om deze te beschermen.

  • Verantwoordelijken

    De vzw Organisatie Broeders van Liefde, Stropkaai 38E te 9000 Gent, met ondernemingsnummer 0406.633.304 is de verwerkingsverantwoordelijke voor alle patiënten- en bewonersgegevens. In Zorggroep Multiversum is er een lokale DPO (= ‘data protection officer’ of functionaris voor gegevensbescherming) aangeduid, die gemakkelijk te contacteren is via de contactinfo hiernaast.

    De lokale DPO en/of de directie van het ziekenhuis kunnen voor advies en ondersteuning terecht bij de centrale DPO van de vzw. Ook jij kan hem per mail contacteren.

  • Verwerkingen

    Verwerkingsdoeleinden

    Zorggroep Multiversum verwerkt persoonsgegevens voor volgende doelen:

    • Patiëntenzorg (behandeling, medicatie, doorverwijzing…);
    • Nazorg;
    • Informatie inwinnen en geven vóór een eventuele opname;
    • Patiëntveiligheid;
    • Patiëntenadministratie en –facturatie;
    • Onderzoek;
    • Kwaliteit van de zorg behouden of verhogen;
    • Klachtenbehandeling;
    • Logistiek beheer.

    Verwerkte patiëntgegevens

    Om deze doelen te bereiken verwerken wij de volgende gegevens:
    • Identificatiegegevens (voornaam en naam, een pasfoto, het rijksregisternummer, geboortedatum, geboorteplaats…);
    • Persoonlijke kenmerken (geslacht, nationaliteit…);
    • Contactgegevens (telefoonnummer(s), adresgegevens, emailadres…);
    • Contactgegevens van doorverwijzers (voornaam en naam, telefoonnummer(s), adresgegevens, emailadres…);
    • Gezondheidsgegevens (diagnose…);
    • Gegevens over de behandeling en de zorg (medicatie, therapieën…);
    • Sociale gegevens (contactgegevens van de partner, gezinssamenstelling…);
    • Financiële en administratieve gegevens (bankrekeningnummer…);
    • Levensbeschouwing of religie, als je dat aan ons meedeelt;
    • Voedingsgewoonten, als je die aan ons meedeelt;
    • In specifieke gevallen van zorg kan de verwerking van andere gegevens noodzakelijk zijn (bijvoorbeeld camerabeelden) of door de wet opgelegd zijn (gerechtelijke gegevens bijvoorbeeld bij gedwongen opname).

    Interne personen

    Onderstaande interne personen hebben toegang tot jouw gegevens:
    • Ons medische en hulpverlenende medewerkers (artsen, apothekers, verpleegkundigen, zorgkundigen, psychologen, maatschappelijke werkers…) en eventueel hun secretariaatsmedewerkers;
    • Ons administratief personeel;
    • Ons keukenpersoneel om je de juiste maaltijden (bijvoorbeeld dieetmaaltijden) te kunnen bezorgen.

    Externe personen of organisaties

    Onderstaande externe personen of organisaties hebben toegang tot jouw gegevens:
    • Artsen die hebben doorverwezen of naar wie jij wordt doorverwezen;
    • Jouw ziekenfonds;
    • Jouw verzekeringsmaatschappij, als je daarvoor toestemming geeft;
    • Het Riziv;
    • Eventueel een externe cateraar die beperkte gegevens krijgt om de juiste maaltijden (bijvoorbeeld dieetmaaltijden) klaar te maken;
    • In sommige gevallen moeten we ook aan een overheidsinstantie die daar een mandaat voor heeft, bepaalde gegevens doorgeven. Zo bestaat er bijvoorbeeld een meldplicht voor sommige infectieziekten (tuberculose, mazelen, malaria…). Bij een opname in een gerechtelijke context moeten we ook bepaalde gegevens doorgeven aan gerechtelijke instanties.

    Bewaartermijnen

    Met inachtneming van eventuele wettelijke voorschriften geldt, te rekenen vanaf het laatste ontslag of de laatste behandeling van de patiënt, voor de persoonsgegevens die identificatie toelaten, een bewaartermijn van minstens:

    • 30 jaar voor medische gegevens;
    • 20 jaar voor verpleegkundige gegevens;
    • 7 jaar voor facturatiegegevens uit de patiëntenbestanden die dienen als boekhoudkundig verantwoordingsstuk en voor duplicaten van de getuigschriften voor verstrekte hulp, van de individuele factuur en van de verzamelfactuur;
    • 1 jaar voor de afgehandelde dossiers van de ombudsdienst.

    Als de bewaartermijn verstreken is, worden de persoonsgegevens uit de bestanden verwijderd en vernietigd. Als je zelf vraagt om bepaalde gegevens te verwijderen, dan zullen we dat doen, tenzij de wet dat niet toelaat.
    Vernietiging kan evenwel achterwege blijven wanneer:
    • hetzij de bewaring is vereist op grond van een wettelijk voorschrift;
    • hetzij de bewaring redelijkerwijze belangrijk wordt geacht vanuit medisch oogpunt of vanuit de levensverwachting van de patiënt, of vanuit de verdediging van zijn rechtmatige belangen of die van zijn rechtverkrijgenden;
    • hetzij over de bewaring overeenstemming bestaat tussen de patiënt en de behandelend ziekenhuisarts of bij ontstentenis, de hoofdarts.

  • Rechten inzake privacy uitoefenen

    Je kan je steeds op onderstaande rechten beroepen:
    • Recht op informatie: je mag vragen welke gegevens van jou er verwerkt worden en wie er toegang toe heeft, waarom het ziekenhuis die persoonsgegevens nodig heeft of gebruikt en hoe lang ze bewaard worden;
    • Recht op inzage: je mag steeds de gegevens die wij van jou hebben, inkijken en/of een afschrift opvragen;
    • Recht op verbetering: indien je fouten in jouw gegevens vindt, mag je vragen om dit aan te passen. Je kan ook aanvullingen toevoegen aan jouw gegevens;
    • Recht op gegevenswissing: je kan vragen dat gegevens, die niet (meer) strikt noodzakelijk zijn voor onze voorziening, permanent en volledig verwijderd worden; in sommige gevallen (bijvoorbeeld bij medische gegevens) verbiedt de wet een wissing;
    • Recht op beperking van de verwerking: indien je bezwaar hebt tegen de verwerking van bepaalde gegevens, kan je vragen om deze verwerking te stoppen;
    • Recht op overdraagbaarheid van gegevens: indien je bepaalde gegevens wenst over te dragen naar bijvoorbeeld een ander ziekenhuis, dan faciliteren wij dit;
    • Recht van bezwaar: indien je niet akkoord bent met de grondslag van een verwerking of met de manier waarop bepaalde gegevens van jou verwerkt worden, kan je je hiertegen verzetten;
    • Recht om niet te worden onderworpen aan geautomatiseerde besluitvorming: wanneer onze voorziening algoritmes zou gebruiken om, zonder tussenkomst van mensen, bepaalde gevolgen te trekken uit (een deel van) jouw gegevens, dan kan je je hiertegen verzetten; momenteel gebruikt onze voorziening geen dergelijke geautomatiseerde besluitvorming;
    • Recht om je toestemming in te trekken: indien men je voor bepaalde verwerkingen de toestemming gevraagd heeft, kan je ten allen tijde kiezen om die toestemming in te trekken.
    Voor meer uitleg over hoe je één van deze rechten kan inroepen, wend je je best tot de directie van Zorggroep Multiversum of tot de hoofdarts voor wat betreft medische gegevens.
    Bij eventuele disputen of twijfel, kan je je ook wenden tot de toezichthoudende autoriteit inzake privacy en de verwerking van persoonsgegevens (https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/).

Data protection officer

Data protection officer Multiversum

Data protection officer Broeders van Liefde

Heb je vragen of klachten? Praat erover.

  • Ombudsdienst

    Als je vragen, opmerkingen of problemen hebt over je behandeling, helpt een goed gesprek vaak om die op te lossen.

    Je kan met je vragen of klachten gratis en vertrouwelijk terecht bij een onafhankelijke ombudspersoon. Zij geeft je uitleg over je rechten als patiënt.

    Op jouw vraag kan de ombudspersoon ook bemiddelen tussen jou en je hulpverlener(s). Zo helpt ze om de communicatie te verbeteren.

  • Hoe maak ik een afspraak?

    De externe ombudspersoon is Elke Van Passel.
    Zij werkt voor de onafhankelijke ombudsdienst geestelijke gezondheidszorg (oogg).

    Je kan haar elke donderdag persoonlijk spreken:

    • Van 10 tot 12 u op campus Amedeus in Mortsel
    • Van 14 tot 16 u op campus Alexianen in Boechout

    Ben je cliënt van PVT of IBW? Dan kan je een aparte afspraak met haar maken.

  • Chatten met de ombudsdienst

    Je kan nu ook chatten met iemand van de onafhankelijke ombudsdienst. Zo is de ombudsdienst nog beter bereikbaar voor patiënten, familie en medewerkers.

    De chat is open op weekdagen van 16 tot 18 u

    Ga naar de chat

    De chat wordt bemand door een opgeleide, onafhankelijke ombudspersoon. Als verdere opvolging nodig is, en jij geeft toestemming, wordt je melding doorgegeven aan de juiste ombudspersoon van Zorggroep Multiversum.

Contacteer de ombudsdienst

Elke van Passel

De externe en onafhankelijke ombudspersoon

Bezoek- of openingsuren:
Donderdag 10 tot 12 u: campus Amedeus + 14 tot 16 u campus Alexianen

Klokkenluiderprocedure

Iedereen mag een inbreuk melden, zowel onze medewerkers als mensen van buiten onze organisatie. Zo’n melding gebeurt via de klokkenluidersprocedure.

  • Waarover moet de melding gaan?

    De melding moet gaan over een van de volgende onderwerpen:

    • Overheidsopdrachten
    • Financiële diensten, producten en markten
    • Witwaspraktijken of financiering van terrorisme
    • Productveiligheid en regels voor producten
    • Veiligheid in het vervoer
    • Milieubescherming
    • Stralingsveiligheid en nucleaire veiligheid
    • Veiligheid van voedsel en diervoeder
    • Dierengezondheid en dierenwelzijn
    • Volksgezondheid
    • Bescherming van consumenten
    • Bescherming van persoonsgegevens (GDPR)
    • Belastingfraude
    • Sociale fraude
  • Hoe kan je iets melden?

    Je kan een melding doen via ons meldkanaal. Dat kan op naam of anoniem. Na je melding kan je online volgen wat ermee gebeurt. Elke melding komt automatisch in een meldingsregister.

    Wil je liever een brief sturen of bellen? Dat kan ook. In dat geval zorgen de meldingsbeheerders ervoor dat jouw melding in het meldkanaal wordt gezet.

    Naar het meldkanaal

    Handleiding 

     

Wie behandelt jouw melding?

Je kan onderstaande contactpersonen bereiken per mail, telefoon of via een brief.

Christine Scheyvaerts

Medewerker HR Loonadministratie

Goele Geerinckx

Beleidsmedewerker Centrum Kwaliteit en Innovatie

Compliment of klacht

We streven naar een zo goed mogelijke zorg voor onze cliënten en we appreciëren elk complimentje. Onze medewerkers ervaren dat als een vorm van waardering en het bezorgt hen positieve energie.

Als je als cliënten toch om een of andere reden ontevreden bent over de geboden zorg of dienstverlening, moedigen we je aan om dit zoveel mogelijk te bespreken met de betrokken afdeling of dienst.

Levert een gesprek niets op, dan kan je jouw klacht ook (anoniem) kwijt.
Zowel een klacht, compliment als suggestie kunnen (eventueel anoniem) doorgegeven worden aan de zorggroep via dit formulier

Als je met vragen of klachten blijft zitten, kan je gratis en vertrouwelijk contact opnemen met de onafhankelijke ombudspersoon voor meer informatie over de patiëntenrechten.

Cliënten lunchen samen in ontmoetingshuis De Klapper

Mijn Multiversum

Ben je in opname in het ziekenhuis? Verblijf je in PVT?
Dan kan je gebruik maken van het digitaal platform Mijn Multiversum.

Van het weekmenu en activiteitenkalender tot de verslagen van het participatieforum of meer info over je rechten en plichten als patiënt, op Mijn Multiversum vind je snel alle info terug die relevant is tijdens jouw opname. Bij je intake krijg je alle informatie om naar het platform te gaan.

Cliënt speelt piano op een afdeling