Indien een of meerdere bepalingen van deze aankoopvoorwaarden geheel of gedeeltelijk onwettig, ongeldig of niet afdwingbaar worden geacht, dan zullen de resterende bepalingen van deze aankoopvoorwaarden hier niet door aangetast worden en volledig van kracht blijven. De partijen komen overeen de betrokken bepaling(en) te vervangen door een geldige bepaling dewelke de oorspronkelijke strekking en economische inhoud van de onwettige/ongeldige/niet afdwingbare bepaling zo dicht mogelijk benadert.
Voor leveranciers
Bekijk hier de aankoopvoorwaarden en veiligheidsvoorschriften van Zorggroep Multiversum.
Aankoopvoorwaarden
-
Algemene bepalingen
De aankoopvoorwaarden van zowel het Psychiatrisch Ziekenhuis (PZ) Multiversum als het psychiatrisch verzorgingstehuis (PVT) Multiversum of de Initiatieven Beschut Wonen (IBW) Multiversum, zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes en overeenkomsten met betrekking tot uitvoering van werken of de levering van goederen of diensten.
De verkoopvoorwaarden van de leverancier, onder welke benaming ook, worden uitdrukkelijk uitgesloten indien deze strijdig zijn met deze aankoopvoorwaarden. Geen enkele afwijking van de aankoopvoorwaarden van PZ, PVT of IBW Multiversum is bindend tenzij de afwijking uitdrukkelijk en schriftelijk door PZ, PVT of IBW Multiversum werd aanvaard. Indien een bestelling kadert in de uitvoering van een overheidsopdracht dan hebben de voorwaarden van de overheidsopdracht en de desbetreffende regels uit de overheidsopdrachtenreglementering voorrang op deze aankoopvoorwaarden. Indien PZ, PVT of IBW Multiversum niet steeds de strikte naleving van de aankoopvoorwaarden afdwingt, betekent dat niet dat de bepaling daarvan niet van toepassing zou zijn of dat PZ, PVT of IBW Multiversum het recht zou verliezen de strikte naleving ervan te eisen.
-
Bestellingen
Een bestelling dient geplaatst te worden door een persoon bevoegd om PZ, PVT en IBW Multiversum te verbinden. De leverancier kan geen eenzijdige wijzigingen aanbrengen of uitvoeren aan de bestelling, de overeengekomen prijs of enig essentieel element van de bestelling zonder voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van PZ, PVT of IBW Multiversum. Indien bij de uitvoering van de overeenkomst door de leverancier gebruik wordt gemaakt van, door of namens PZ, PVT of IBW Multiversum. ter beschikking gestelde bestekken, specificaties, instructies, modellen, tekeningen, keuringsvoorschriften,…, dan maken die integraal deel uit van de overeenkomst tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen.
-
Verpakking
3.1 De goederen dienen voor verzending verpakt en gemerkt te worden conform de wettelijke voorschriften en eventueel aanvullende voorschriften van PZ, PVT of IBW Multiversum. De verpakking is steeds afgestemd op de aard van de goederen en de wijze van transport zodat ze de plaats van levering in goede staat bereiken. De leverancier is verantwoordelijk voor elke beschadiging en verlies tijdens het transport.
3.2 De verpakking wordt bij levering eigendom van PZ, PVT of IBW Multiversum. tenzij men hiervan afziet of de leverancier de verpakking als herbruikbaar heeft gemerkt. Indien aan de herbruikbare verpakking statiegeld is verbonden dan dient dit op de factuur te worden vermeld. Terugzending van de herbruikbare verpakking gebeurt na kennisgeving aan de leverancier, voor rekening en risico van de leverancier.
-
Leveringen
4.1 Alle leveringen gebeuren delivered duty paid (DDP) (incoterms 2020) en steeds onder voorbehoud van nazicht door de besteller.
4.2 De leverancier verbindt er zich toe respectievelijk de werken uit te voeren of de goederen/ diensten te leveren op het tijdstip, de plaats en in de omstandigheden in de bestelbon bepaald.
4.3 Indien een artikel niet kan geleverd worden of van zodra de leverancier verwacht dat de afgesproken leveringstermijn overschreden zal worden, zal deze PZ, PVT of IBW Multiversum. daarvan onmiddellijk op de hoogte brengen alsook een alternatief voorstellen van dezelfde of betere kwaliteit. Als de overschrijding meer dan 30 kalenderdagen bedraagt, heeft PZ, PVT of IBW Multiversum. het recht om, zonder bijkomende kosten of vergoeding, de bestelling te annuleren, onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen van de leverancier.
4.4 Indien de levering temperatuurafhankelijke goederen bevat, moet dat uitdrukkelijk vermeld worden alsook gegevens met betrekking tot de temperatuur registratie en moet verwezen worden naar de wettelijke normering hieromtrent.
4.5 De leverancier zorgt ervoor dat alle onderdelen, hulpmaterialen en hulpstukken, gereedschappen, documentatie (zoals gebruiksaanwijzingen, onderhoud- en instructieboekjes, veiligheidsinstructies, CE-verklaring, keurings- en garantiecertificaten, …), in het Nederlands, zijn bijgevoegd. PZ, PVT of IBW Multiversum is steeds gerechtigd om alle documentatie intern te verspreiden voor eigen gebruik.
-
Aanvaarding
5.1 Door het feit zelf van de aanvaarding van een bestelling verbindt de leverancier zich ertoe, alle, bij de bestelling gevoegde voorwaarden na te leven. De veiligheidseisen maken onlosmakelijk deel uit van de voorwaarden van bestelling.
5.2 Het leveren van goederen of diensten bij PZ, PVT of IBW Multiversum. impliceert enkel de ontvangst doch niet de aanvaarding. Een levering kan als aanvaard beschouwd worden indien er gedurende 10 kalenderdagen na de ontvangst geen schriftelijke melding met betrekking tot onvolledige of foutieve levering wordt gemaakt.
5.3 Voor levering van installaties en niet-courante toestellen of apparaten dient de contactpersoon vermeld op de bestelbon vooraf en tijdig gecontacteerd te worden. Op het moment van levering dient de chauffeur zich aan te melden aan de receptie.
5.4 De indienststelling van apparaten, toestellen en installaties kan pas gebeuren na goedkeuring door de preventieadviseur. In geval van weigering van aanvaarding zal de waarborgperiode pas aanvangen op het moment dat het veiligheidsdossier volledig is.
5.5 Producten en preparaten met gevaarlijke eigenschappen moeten volgens de wettelijke voorschriften geëtiketteerd zijn. Voor elke nieuw (= niet eerder geleverd) gevaarlijk product zal de leverancier een actueel veiligheidsinformatieblad volgens de Europese richtlijnen bezorgen aan de preventiedienst. De veiligheidsinformatie, die in het Nederlands moet verstrekt worden, moet in het bezit zijn van de preventiedienst zijn vooraleer PZ, PVT of IBW Multiversum. tot bestelling kan overgaan
-
Kwaliteit en garantie
6.1 De leverancier staat in voor de kwaliteit van de uitgevoerde werken, respectievelijk van de geleverde goederen of diensten, in die zin dat zij: – beantwoorden aan hetgeen werd overeengekomen; – geschikt zijn voor het doel waartoe ze zijn bestemd; – nieuw zijn, behoudens andersluidende overeenkomst; – vrij zijn van gebreken en rechten van derden; – beantwoorden aan de wettelijke normen inzake kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu, geldig ten tijde van de levering in de landen van fabricage, verzending, doorvoer en bestemming van goederen of diensten. Indien de goederen of diensten niet voldoen aan de hiervoor omschreven vereisten, zal de leverancier voor zijn rekening de goederen of diensten op eerste schriftelijke verzoek van PZ, PVT of IBW Multiversum. herstellen of vervangen binnen een termijn van 7 kalenderdagen na het verzoek, of sneller indien de aard van de goederen of diensten een snellere herstelling of vervanging vereist. PZ, PVT of IBW Multiversum. zal in dergelijk geval steeds het recht hebben om de levering te annuleren zonder dat de leverancier enig recht op schadevergoeding zal kunnen doen gelden.
6.2 De garantietermijn bedraagt steeds minstens 2 jaar te rekenen vanaf het moment van aanvaarding van de levering of de positieve keuring van de installatie of montage. Voor goederen of diensten, inclusief onderdelen of diensten die in het kader van deze garantieverplichting worden gewijzigd, hersteld of vervangen, geldt een nieuwe garantietermijn van 1 jaar te rekenen vanaf het moment dat PZ, PVT of IBW Multiversum. de wijziging, herstelling of vervanging heeft goedgekeurd.
6.3 De leverancier is ertoe gehouden reserveonderdelen gedurende de gebruikelijke levensduur van de geleverde goederen in voorraad te houden en op afroep te leveren. De leverancier dient PZ, PVT of IBW Multiversum. steeds schriftelijk en met de meeste spoed van zijn voornemen tot staken van de import van reserveonderdelen dan wel van het voornemen van zijn toeleveranciers tot het staken van de productie, op de hoogte te brengen.
-
Verplichte elektronische facturatie via Peppol
Vanaf 1 januari 2026 is gestructureerde elektronische facturatie verplicht voor alle transacties tussen btw-plichtige ondernemingen (B2B) in België. Dit betekent dat alle facturen elektronisch verzonden moeten worden via het PEPPOL-netwerk volgens het Peppol bis V3 formaat.
Zorggroep Multiversum is geregistreerd op het Peppol-netwerk, waarbij iedere boekhoudkundige omgeving een eigen uniek GLN-nummer heeft. Een GLN-nummer (Global Location Number) is een wereldwijd uniek nummer waarmee een locatie als uniek adres geïdentificeerd wordt.
Wij kunnen vanaf 1 januari 2026 enkel nog facturen ontvangen via deze GLN-nummers.
Facturen die worden verzonden naar het BTW- of ondernemingsnummer zullen NIET toekomen. Dat neemt niet weg dat het BTW-nummer op de factuur moet worden vermeld.
Gelieve bij élke bestelling de volgende informatie mee te geven.
-
Voor de leveringen uitsluitend aan (één van de campussen van) het ziekenhuis:
vzw Organisatie Broeders van Liefde
t.a.v. P.Z. Multiversum
Provinciesteenweg 408
2530 Boechout
BTW-nummer BE0406.633.304Gelieve de factuur te bezorgen via Peppol op nummer GLN5400989001121.
-
Voor leveringen uitsluitend aan (één van de campussen van) het psychiatrisch verzorgingstehuis:
vzw Organisatie Broeders van Liefde
t.a.v. P.V.T. Multiversum
Provinciesteenweg 408
2530 BoechoutBTW-nummer BE0406.633.304
Gelieve de factuur te bezorgen via Peppol op nummer GLN5400989001138.
-
Voor leveringen uitsluitend aan (één van de campussen van) het initiatief beschut wonen:
vzw Organisatie Broeders van Liefde
t.a.v. I.B.W. Multiversum
Provinciesteenweg 408
2530 BoechoutBTW-nummer BE0406.633.304
Gelieve de factuur te bezorgen via Peppol op nummer GLN5400989002005.
-
Voor leveringen niet uitsluitend aan (één van de campussen van) zowel het ziekenhuis, het psychiatrisch verzorgingstehuis als het initiatief beschut wonen:
vzw Organisatie Broeders van Liefde
t.a.v. P.Z. Multiversum
Provinciesteenweg 408
2530 BoechoutBTW-nummer BE0406.633.304
Gelieve de factuur te bezorgen via Peppol op nummer GLN5400989001121.
Opgelet!
In geval van een bestelling van goederen (dus niet diensten of werken) in een lidstaat van de Europese Unie buiten België moet er aan de leverancier worden gevraagd om bij élke factuur de volgende Intrastat-gegevens te voegen: de GN-code (dit is de goederencode uit de douane-nomenclatuur), de aanvullende eenheden naargelang de specifieke GN-code en tot slot de netto-massa in kg.
-
-
Verplichte vermelding bij aankoop van goederen uit het buitenland
In geval van een bestelling van goederen (dus niet diensten of werken) in een lidstaat van de Europese Unie buiten België moet er aan de leverancier worden gevraagd om bij élke factuur de volgende Intrastat-gegevens te voegen: de GN-code (dit is de goederencode uit de douane-nomenclatuur), de aanvullende eenheden naargelang de specifieke GN-code en tot slot de netto-massa in kg.
-
Factuuropmaak en betalingsvoorwaarden
7.1 Facturen moeten opgemaakt worden aan: vzw Organisatie Broeders van Liefde desgevallend PZ, PVT of IBW Multiversum, tav financiële dienst, Provinciesteenweg 408, 2530 Boechout.
7.2 Elke factuur dient, de term ‘factuur’, het btw-nummer van PZ, PVT of IBW Multiversum. (BE0406.633.304), het nummer van onze bestelbon en een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of diensten te bevatten.
7.3 De factuur mag slechts betrekking hebben op één bestelbon, meerdere bestelbonnen mogen nooit samen gefactureerd worden tenzij anders uitdrukkelijk en schriftelijk werd overeengekomen. De leverancier dient per levering een daarop betrekking hebbende factuur in te dienen. Administratie- en verwerkingskosten worden niet aanvaard. Leverings- en vervoerskosten vereisen het akkoord van PZ, PVT of IBW Multiversum.
7.4 De factuur mag slechts ingediend worden na ontvangst en aanvaarding van de levering of voorlopige oplevering van de werken. Volledige of gedeeltelijke voorafbetaling zijn pas toegestaan mits uitdrukkelijk akkoord van PZ, PVT of IBW Multiversum..
7.5 Facturen die niet voldoen aan deze aankoopvoorwaarden worden onverwijld teruggestuurd met motivatie en zonder dat aan PZ, PVT of IBW Multiversum. enige intrest wegens laattijdige betaling kan worden aangerekend en zonder dat toegestane kortingen mogen gereduceerd worden. De betalingstermijn wordt opgeschort tot op het ogenblik dat PZ, PVT of IBW Multiversum. de correct opgestelde factuur ontvangt.
7.6 De betalingstermijn die van toepassing is op de factuur, gaat 30 kalenderdagen na de datum van ontvangst van de factuur in, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk andere voorwaarden overeengekomen werden (wet van 14 augustus 2021 met uitwerking per 1 februari 2022)
7.7 PZ, PVT of IBW Multiversum. aanvaardt geen werken, leveringen of diensten tegen contante betaling tenzij anders uitdrukkelijk en schriftelijk werd overeengekomen.
7.8 Er kan slechts tot betaling worden overgegaan na aanvaarding van de levering, inclusief eventuele installatie of montage en mits voldaan aan deze aankoopvoorwaarden.
7.9 In geval PZ, PVT of IBW Multiversum. niet binnen de vooropgestelde termijn betaalt, kan de eventuele vergoeding verschuldigd door PZ, PVT of IBW Multiversum. nooit meer bedragen dan de wettelijk bepaalde interestvoeten. Indien PZ, PVT of IBW Multiversum. een aan de leverancier toerekenbare tekortkoming in de goederen of dienst of eventuele installatie of montage daarvan constateert, is PZ, PVT of IBW Multiversum. gerechtigd om de betaling geheel of gedeeltelijk op te schorten in afwachting van de volledige rechtzetting door de leverancier door het herstel of de vervanging van de goederen, diensten, of eventuele installatie of montage daarvan.
-
Vertrouwelijkheid
8.1 De leverancier garandeert namens zichzelf, zijn personeel en afgevaardigden, geheimhouding tegenover derden betreffende bedrijfsinformatie eigen aan PZ, PVT of IBW Multiversum., waarvan hij direct of indirect kennis kreeg en ondertekent hiertoe een geheimhoudings-overeenkomst. De leverancier zal evenmin informatie verstrekken aan derden over de door hem uitgevoerde werken, geleverde goederen of diensten behoudens een voorafgaande schriftelijke toestemming van PZ, PVT of IBW Multiversum. of in geval van een wettelijke verplichting.
8.2 De leverancier garandeert namens zichzelf, zijn personeel en afgevaardigden, steeds en onverwijld de strikte toepassing van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG/GDPR) toe. Een bevoegde persoon van de onderneming ondertekent hiertoe de verwerkings-overeenkomst in geval van persoonsgevoelige gegevens die geldig is binnen PZ, PVT of IBW Multiversum.
-
Intellectuele en industriële eigendom
De leverancier staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door PZ, PVT of IBW Multiversum. van de geleverde goederen of diensten en vrijwaart PZ, PVT of IBW Multiversum. voor de financiële gevolgen van aanspraken van derden wegens inbreuken op intellectuele of industriële eigendomsrechten. Indien blijkt dat het gebruik door PZ, PVT of IBW Multiversum. inbreuk maakt op een intellectueel of industrieel eigendomsrecht van derden, zal de leverancier de nodige stappen ondernemen om de inbreuk op te heffen zonder dat voor PZ, PVT of IBW Multiversum. extra kosten ontstaan en zonder dat de gebruiksmogelijkheden van de geleverde goederen of diensten beperkt worden.
-
Geschillen
Elk geschil over de totstandkoming, interpretatie, uitvoering of beëindiging van overeenkomsten, gesloten op basis van deze aankoopvoorwaarden, behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van de zetel van vzw Organisatie Broeders van Liefde. Alleen het Belgisch recht is van toepassing.
-
Deelbaarheid
Aankoopdienst
Financiële dienst
Veiligheidsvoorschriften
-
Toepassingsgebied
De bepalingen van dit veiligheidsreglement zijn van toepassing op de werken gepland op/in:
- Campus Alexianen Boechout, Provinciesteenweg 408, 2530 Boechout
- Campus Amedeus Mortsel, Deurnestraat 252 , 2640 Mortsel
- PVT Waesdonck , Waesdonckstraat 2, 2640 Mortsel
- Wooneenheid De Fonkel, Waesdonckstraat 3, 2640 Mortsel
- PVT De Liereman, Schuurhovenberg 59, 2360 Oud-Turnhout
- PVT Den Heuvel, wooneenheid Den Heuvel, Heuvelstraat 166 – 2530 Boechout
- PVT Den Heuvel, wooneenheid Bloesem, Provinciesteenweg 410 – 2530 Boechout
- Aanloopadres, Antwerpsestraat 179, 2640 Mortsel
- Aanloopadres, Heuvelstraat 170/11, 2530 Boechout
- Aanloopadres, George van Raemdoncklaan 5, 2530 Boechout
Gedurende de periode van één jaar.
-
Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk
Indien je aanvullende inlichtingen wenst of vragen hebt over deze veiligheidsvoorschriften kan je contact opnemen met de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
Zie contactgegevens in de rechterkader.
-
Wettelijke voorschriften betreffende de preventie en bescherming op het werk
De aannemer is er toe gehouden de volgende bepalingen stipt na te leven :
a) Alle wettelijke bepalingen betreffende de preventie en bescherming op het werk en in het bijzonder :
- de wet van 04 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
- het Algemeen Reglement op de Arbeidsbescherming ( ARAB )
- de Codex over het welzijn op het werk
- het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties ( AREI )
b) De algemene voorschriften van preventie en bescherming op het werk vervat in dit document
c) De wetgeving in verband met milieu ( VLAREM I en II )
d) Het M.B. van 07 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
e) Het K.B. van 21 september 1988 betreffende de voorschriften en de verplichtingen van raadpleging en informatie bij het uitvoeren van werken in de nabijheid van installaties bij het vervoer van gasachtige en andere producten door middel van leidingen.
f) Het K.B. van 28 juni 1971 betreffende de te nemen veiligheidsmaatregelen bij de oprichting en bij de exploitatie van installaties voor gasdistributie door middel van leidingen.
-
Algemene verplichtingen en verantwoordelijkheden van de aannemer
- De aannemer verbindt er zich toe alle verplichtingen inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, die eigen zijn aan de inrichting waarin hij werkzaamheden komt uitvoeren, na te leven.
- De aannemer is verantwoordelijk voor de preventie en bescherming op het werk van de hem toevertrouwde werken. Hij moet daartoe alle maatregelen nemen. De voorschriften voor de preventie en bescherming op het werk moeten door de aannemer aan zijn personeel en onderaannemers opgelegd worden. De aannemer die een beroep doet op ( een ) onderaannemer(s) voor het uitvoeren van werkzaamheden, verbindt er zich toe om in de overeenkomst(en) met deze onderaannemer(s) alle verplichtingen inzake het welzijn op het werk uit dit document op te nemen.
- De aannemer zorgt ervoor dat zijn werknemers voor de door hen uit te voeren taken voldoende opgeleid zijn.
- De aannemer zal voor de werken die aan hem worden toegewezen een intentieverklaring ondertekenen waarin hij verklaart de verplichtingen inzake het welzijn op het werk uit dit document na te leven. De intentieverklaring kan je rechts op deze pagina downloaden.
- De aannemer is verplicht de nodige informatie te verstrekken over de risico´s eigen aan zijn werkzaamheden. Rechts op deze pagina is een document opgenomen waarop de aannemer de risico´s van zijn werkzaamheden dient te vermelden. Dit ingevuld document moet voor de aanvang van de werken worden bezorgd aan de opdrachtgever. De opdrachtgever behoudt zich het recht om aan de aannemer een uitgebreide risicoanalyse te vragen van de uit te voeren werkzaamheden. In dergelijke gevallen kunnen de werken niet gestart worden vooraleer de risicoanalyse is goedgekeurd door de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
- In geval van gelijktijdige of achtereenvolgende aanwezigheid op éénzelfde arbeidsplaats van minstens twee aannemers, met inbegrip van zelfstandigen, moeten deze samenwerken bij de uitvoering van de maatregelen inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
- Iedere aannemer dient de opdrachtgever onmiddellijk op de hoogte te stellen van elke werksituatie waarvan zij redelijkerwijs kunnen vermoeden dat ze een ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid of gezondheid met zich meebrengt, evenals van elk gebrek vastgesteld in een installatie.
- Indien er werken worden uitgevoerd zoals opgenomen in art.2 van het K.B. van 25/01/2001 betreffende de tijdelijke en mobiele bouwplaats is de aannemer verplicht een voorafgaande kennisgeving te melden aan de met toezicht belaste ambtenaar van het FOD WASO en het NAVB in de gevallen zoals omschreven in artikel 45 van het K.B. van 25/01/2001 betreffende de tijdelijke en mobiele bouwplaatsen. De aannemer dient ook rekening te houden met het Koninklijk besluit van 7 april 2023 tot vaststelling van een basisveiligheidsopleiding met betrekking tot tijdelijke of mobiele bouwplaatsen en tot verbetering van de communicatie op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen
- Er wordt een postinterventiedossier opgesteld door de aannemer indien er werken werden uitgevoerd die betrekking hebben op de structuur of de essentiële elementen van het bouwwerk en in geval er wijzigingen werden aangebracht aan technische installaties zoals elektrische installaties, HVAC, sanitair, …
Het postinterventiedossier beantwoordt aan de inhoud zoals vastgelegd in de bijlagen van het KB van 25/01/2001.
- De aannemer zal de opdrachtgever onmiddellijk op de hoogte stellen van elke uitwendige omstandigheid die hem in de onmogelijkheid zou stellen om zijn werkzaamheden uit te voeren in overeenstemming met de betreffende voorschriften. Deze informatie zal schriftelijk worden bevestigd binnen de 3 werkdagen.
-
Ambtshalve maatregelen
- Indien de aannemer zijn verplichtingen inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van het werk niet of gebrekkig naleeft, kan de opdrachtgever zelf de nodige maatregelen treffen op kosten van de aannemer
- De personen die zich niet houden aan al deze bepalingen kunnen van de arbeidsplaats verwijderd worden. De aannemer is ertoe gehouden onmiddellijk ieder personeelslid te vervangen waarvan de opdrachtgever getuigt dat deze de goede uitvoering van de werken in het gedrang brengt door ofwel zijn ongeschiktheid, ofwel zijn slechte wil ofwel zijn kennelijk wangedrag.
- De opdrachtgever heeft, in het belang van de veiligheid van haar eigen werknemers, steeds het recht de werkzaamheden te controleren, het gebruik van onveilig materieel, arbeidsmiddelen en/of werkmethodes te verbieden. Hij kan de werken stoppen totdat de oorzaak daarvan is weggenomen. Voor deze reden hebben de aannemer, zijn aangestelden of de onderaannemers geen enkel recht op vergoeding, in die mate, dat zij voor het ontstaan van de onveilige toestand verantwoordelijk zijn.
- De aannemer is aansprakelijk voor de schade veroorzaakt door zijn personeel en zijn eventuele onderaannemers.
-
Organisatie en coördinatie van de werken en/of diensten
- De aannemer moet, vooraleer de werkzaamheden aan te vatten, zich voldoende op de hoogte stellen van de specifieke werkomstandigheden en risico´s eigen aan de uit te voeren werken.
- De aannemer wordt belast met de veiligheidsorganisatie van zijn werken en die van zijn aangestelden en onderaannemers inzake preventie en bescherming op het werk. Hij zal daarom zorgen voor een degelijke coördinatie en het toezicht uitoefenen op alle personen die voor zijn rekening meewerken aan de uitvoering van de aannemingsopdracht.
- In functie van de noodzaak moeten coördinatievergaderingen georganiseerd worden op initiatief van de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever of de aannemer, teneinde een goede coördinatie te waarborgen inzake preventie-en beschermingsmaatregelen op het werk.
-
Gebruik van machines / arbeidsmiddelen
- Het opstellen van arbeidsmiddelen zoals stellingen, ladders, machines, … moet zodanig gebeuren dat de arbeidsmiddelen en het materieel van de Vzw Organisatie Broeders van Liefde – Zorggroep Multiversum steeds bereikbaar zijn.
- De aannemer dient, op vraag van de dienstverantwoordelijke of preventieadviseurs van de opdrachtgever, steeds de wettelijke attesten van de gebruikte arbeidsmiddelen te kunnen voorleggen. De machines, gemechaniseerde arbeidsmiddelen en toestellen die een keuringsattest of bewijs van controle vereisen, zijn onder andere ( niet limitatieve lijst ) : hef-en hijstoestellen, stroomgroepen, stellingen, ladders, elektrische werfkasten, kranen, hoogwerkers, anti-val apparatuur, recipiënten met gevaarlijke stoffen,…Van alle machines en arbeidsmiddelen die volgens de wetgeving periodiek moeten worden gekeurd door een erkende externe dienst voor technische controle moet de aannemer steeds het laatste geldige keuringsverslag kunnen voorleggen. Van alle andere machines en arbeidsmiddelen kunnen de periodieke controles door een bevoegd persoon of de indienststellingsverslagen worden opgevraagd.
- Onafhankelijk van de wettelijk voorziene inspecties, kan de opdrachtgever steeds een nazicht bevelen van het materieel, dat van weinig betrouwbare kwaliteit of onvoldoende veilig is, of deze zelf controleren. Na inspectie zal het eventueel afgekeurde materieel van de bouwplaats moeten verwijderd worden.
- Het materieel (arbeidsmiddelen, installaties, machines, …) moet zo opgebouwd zijn dat de voorschriften van de Codex – Boek I – Titel 1 tot en met 5 betreffende het gebruik van arbeidsmiddelen zijn of kunnen worden nageleefd.
- De machines en de veiligheidscomponenten (afzonderlijk in handel gebracht) moeten, indien van toepassing, beantwoorden aan de voorschriften van het K.B. van 12/08/2008 (2006/42/EG) betreffende machines, het K.B. van 21/04/2016 betreffende de laagspanningsrichtlijnen (2014/35/EU) en het K.B. van 1/12/2016 betreffende de elektromagnetische compatibiliteit (2014/30/EU) en het K.B. van 06/03/2002 betreffende het geluidsvermogen van materieel voor gebruik buitenshuis (2000/14/EG).
- Het gebruik van machines en arbeidsmiddelen van de opdrachtgever is niet toegelaten. In uitzonderlijke gevallen kan de toelating worden gegeven mits schriftelijke bevestiging van de verantwoordelijke van de opdrachtgever en na ontvangst van de passende gebruiks-en veiligheidsinstructies. De gebruiker is in dergelijke gevallen ertoe gehouden zich vooraf te vergewissen van de goede staat – ook wat de werking betreft – en de geschiktheid ervan. Het gebruik ervan gebeurt op eigen risico en verantwoordelijkheid van de gebruiker. Gedurende de hele tijd van het gebruik wordt hem de bewaking ervan in de zin van art. 1384 van het Burgerlijk Wetboek overgedragen. Hij moet ze na gebruik teruggeven in dezelfde staat als hij ze ontving. Materieel dat bij het einde van de werken niet ingeleverd wordt of beschadigd is, zal op kosten van de aannemer vervangen of hersteld worden.
-
Gevaarlijke stoffen en preparaten
Bij het gebruik van gevaarlijke stoffen / preparaten moet in het bijzonder gelet worden op :
- De keuze van het product: zijn er producten beschikbaar met evenwaardige eigenschappen die minder gevaarlijk zijn?
- Een duidelijke etikettering
- De wijze van opslag van de producten
Een reglementaire etikettering moet aan elk personeelslid van de opdrachtgever of van het personeel van de aannemer, op zeer snelle wijze toelaten, het product te identificeren, de risico´s te kennen en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen.
De aannemer moet op vraag van de dienstverantwoordelijke of de preventieadviseur van de opdrachtgever de SDS-fiches (veiligheidsinformatiebladen) van alle gebruikte producten onmiddellijk beschikbaar stellen.
Asbest
Toepasselijke wetgeving : Codex – Boek VI –Titel 3 betreffende de bescherming van de werknemers tegen de risico´s van blootstelling aan asbest.
Bij blootstelling aan asbest worden steeds de volgende maatregelen getroffen:
- melding van de blootstelling aan de toezichthoudende ambtenaar (Toezicht Welzijn op het Werk) en aan de preventieadviseur-arbeidsarts;
- het opstellen van een register van blootgestelde werknemers;
- het uitvoeren van een gezondheidstoezicht op de blootgestelde werknemers;
- het verstrekken van informatie aan de werknemers vóór de aanvang van de werkzaamheden;
- het verschaffen van een specifieke opleiding aan de blootgestelde werknemers;
- het nemen van algemene technische preventiemaatregelen: o.a. het vrijkomen van asbestvezels verhinderen of alleszins beperken, het aantal blootgestelde werknemers beperken, e.d.
Sloop- en verwijderingswerken kunnen met behulp van één van de onderstaande drie technieken worden uitgevoerd:
- de techniek van eenvoudige handelingen;
- de couveusezak methode;
- de methode met de hermetisch afgesloten zone.
De keuze van de toe te passen techniek hangt o.a. af van de toestand waarin het asbest zich bevindt en gebeurt in overleg met de preventieadviseur-arbeidsarts en met de preventieadviseurs van opdrachtgever en aannemer, deskundig op het gebied van de arbeidsveiligheid.
De twee laatste technieken mogen uitsluitend worden uitgevoerd door daartoe erkende ondernemingen.
Voor elk van deze technieken worden de voorwaarden waaronder ze gebruikt mogen worden en de specifieke preventiemaatregelen uitvoerig beschreven.
De opleiding van werknemers, belast met sloop- en verwijderingswerken van asbest, is uitgebreider dan de standaardopleiding.
-
Collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen
- De aannemer moet gebruik maken van collectieve beschermingsmiddelen (CBM) zoals leuningen, veiligheidsnetten, afbakeningsmiddelen voor putten en vloeropeningen, afscherming van werktuigmachines, daar waar het noodzakelijk is voor de veiligheid van de op de werf aanwezige personen.
- Iedere opening aangebracht in een vloer of platform moet afgeschermd worden
- Indien het technisch onmogelijk is om collectieve beschermingsmiddelen te gebruiken moet hij de passende persoonlijke beschermingsmiddelen voorzien.
- Wanneer werken worden uitgevoerd die voor andere personen een gevaar kunnen inhouden of hinderlijk zijn zoals o.a. uitgravingen, uitvoering van laswerken, … moet de aannemer de nodige signalisatie en afsluitingen aanbrengen.
- De aannemer geeft aan zijn personeel werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen zoals veiligheidshelm, veiligheidsbril, oorbescherming, adembescherming, … ter beschikking gesteld om de werken veilig te kunnen uitvoeren. Hij zorgt ervoor dat de uitvoerders de verstrekte werk- en beschermingskledij dragen en van het gebruik op de hoogte zijn
- De opdrachtgever stelt geen persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking van de aannemer, tenzij anders overeengekomen in een schriftelijke overeenkomst.
-
Werken met specifieke risico´s
Werken met open vuur of vlam :
Voor aanvang van alle werkzaamheden met open vuur, las-en snijbrander, slijpwerken, asfalteringswerken, … moet de aannemer een werk-/vuurvergunning aanvragen aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever. De werk-/vuurvergunning is een geschreven document dat gebruikt wordt om voorzorgsmaatregelen vast te leggen om brand en ontploffing te voorkomen. De werk-/vuurvergunning die afgeleverd wordt, heeft betrekking op één welbepaalde werkplek die gespecificeerd is in de vergunning.
De werk-/vuurvergunning bevat minimaal volgende vermeldingen: de aard en plaats van het uit te voeren werk; datum en geldigheidsduur; de te treffen veiligheidsmaatregelen vóór, tijdens en na de uitvoering van de werken en de naam en handtekening van de verantwoordelijke en preventieadviseur van de Vzw Organisatie Broeders van Liefde – Zorggroep Multiversum en van de werfleider van de aannemer bij de uitvoering van de werken
De werk-/vuurvergunning is gedurende de volledige uitvoeringstermijn aanwezig op de werkplaats.
Stellingen
Steigers en rolstellingen van de aannemer die gebruikt worden in een inrichting van de Vzw Organisatie Broeders van Liefde – Zorggroep Multiversum moeten voor aanvang van de werken goedgekeurd worden door een intern bevoegd persoon. De bevoegde persoon bezorgt aan de aannemer een toelatingsvergunning. Dit is een geschreven document waarop de toelatingsvoorwaarden worden geformuleerd. De aannemer mag geen werken aanvangen op een steiger of rolstelling zonder deze vergunning. De vergunning wordt ondertekend door de bevoegde interne persoon en de verantwoordelijk persoon van de aannemer bij de uitvoering van de werken. Aan de stelling wordt een kenmerk aangebracht welke signaleert dat de stelling veilig is en gecontroleerd is door deze bevoegd persoon.
Werken in besloten ruimten:
Voor alle werkzaamheden waarbij er besloten ruimten moeten betreden worden zoals rioolputten, kruipkelders, … moet er voorafgaandelijk aan de werkzaamheden een toelatingsvergunning gevraagd worden aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever.
Hierin worden de voorwaarden vastgelegd van wijze van betreden, metingen naar zuurstof, LEL en/of gevaarlijke stoffen en, toezicht door een veiligheidswacht en vastleggen van de eerstelijnsinterventie bij ongevallen. De vergunning wordt afgetekend door de interne dienstverantwoordelijke en de veiligheidswacht.
Signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg
Het in beslag nemen van delen van de openbare weg voor werfdoeleinden moet tot een minimum beperkt blijven en mag nooit gebeuren zonder voorafgaandelijk raadplegen van de lokale politie of de stedelijke mobiliteitsdienst, die tevens zullen moeten instemmen met het voorstel tot plaatsing van de nodige signalisatieborden. Een goedgekeurd verkeerssignalisatieplan conform de voorschriften uit het M.B. van 07 mei 1999 is dus verplicht vooraleer de openbare weg door de aannemer wordt ingenomen.
Alle plaatsen op de openbare weg die een gevaar kunnen opleveren moeten door de aannemer onmiddellijk worden afgebakend en voorzien van de noodzakelijke signalering.
De aannemer mag nooit signalisatie langs de openbare weg verwijderen, verplaatsen en/of afdekken. Hiervoor is een schriftelijke toelating nodig van de lokale politie.
Alle personen die werken uitvoeren op of langs de openbare weg moeten de wettelijke signalisatiekledij dragen.
Graafwerken – werkzaamheden in de nabijheid van ondergrondse leidingen
Op alle plaatsen waar zich mogelijk ondergrondse leidingen bevinden moet alle graafwerk met het nodige overleg gebeuren. Men moet van tevoren behoorlijke inlichtingen vragen en de ondergrondse leidingen moeten met handgraafwerk blootgelegd worden onder permanent toezicht van de werfleider.
Elke aannemer die graafwerk uitvoert moet er zich steeds van bewust zijn dat aanduidingen op plan of zelfs ter plaatse slechts indicatieve waarde hebben. In elk geval moet de aannemer zich met de nodige voorzichtigheid vergewissen van de werkelijke toestand.
Er geldt een informatieplicht voor elke aannemer, dit wil zeggen dat hij verplicht is informatie in te winnen bij de exploitanten van de ondergrondse leidingen en alle gegevens op te vragen die de veiligheid van de werknemers kunnen verhogen. Het kan hierbij gaan om de ligging van elektriciteitskabels, gasleidingen, waterleidingen of leidingen voor het transport van andere schadelijke of gevaarlijke stoffen en aanvullende veiligheidsvoorschriften.
De aannemer zal de specifieke en aanvullende werken veiligheidsvoorschriften van de exploitanten van de ondergrondse leidingen strikt naleven.
Indien leidingen of kabels worden bloot gegraven die niet op de beschikbare plannen weergegeven zijn, dan moet de aannemer dit onmiddellijk melden aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever.
Het machinale graafwerk wordt dan gestopt tot men de juiste ligging van de leiding(en) heeft opgespoord.
De aannemer is verplicht bij graafwerken de wanden van de uitgegraven gedeelten, volgens de aard van de grond en van het werk, d.m.v. aangepaste technieken te beschermen aanleg talud met voldoende hellingsgraad of beschoeiingselementen gebruiken).
De schoringswerken dienen uitgevoerd te worden onder toezicht van een bevoegd persoon. De uitgegraven grond dient op een veilige afstand van de rand van de uitgraving opgestapeld te worden om afschuiving en verzakking te vermijden.
Werkzaamheden aan laag- en/of hoogspanningsinstallaties
Alle onderhoud, herstellingen installatiewerkzaamheden aan elektrische installaties van de opdrachtgever moeten vóór hun uitvoering zijn onderworpen aan het akkoord van de installatieverantwoordelijke van de opdrachtgever.
De aannemer zal de installatieverantwoordelijke van de opdrachtgever vóór aanvang van de werkzaamheden informeren over de aard, de plaats en de planning van de voorziene werkzaamheden en de gevolgen voor de elektrische installatie. In geval van op voorhand geplande werkzaamheden gebeurt deze informatie schriftelijk. Die procedure moet eveneens toegepast worden in geval van onderbreking.
In principe worden de werken buiten spanning uitgevoerd. Werken onder spanning mogen slechts uitgevoerd worden op voorwaarde dat aan de volgende voorwaarden is voldaan :
- dat de kenmerken van de elektrische installatie het toelaten
- dat een aangepaste werkmethode wordt toegepast en schriftelijk is vastgelegd
- dat de dienstnoodwendigheden zulks vereisen
- nadat voorafgaandelijk alle maatregelen zijn getroffen ter voorkoming van brand en ontploffing en elektrische schokken en kortsluitingen
- dat de werkzaamheden door min. twee bevoegde werknemers ( BA5 ) worden uitgevoerd
- er uitsluitend gebruik gemaakt wordt van isolerend materiaal
- de nodige voorzieningen inzake EHBO aanwezig zijn
- de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig zijn
Het personeel dat de werken uitvoert moet uit gewaarschuwde (BA4) of bevoegde vakbekwame personen (BA5) bestaan. Alle collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen alsmede alle arbeidsmiddelen (aangepaste werkkledij, meetapparaten, …) moeten voor die aanwending geschikt zijn.
Alle verplaatsbare elektrische bedrijfsmiddelen (stroomverdelers, aftakkingen, verlengkabels, aansluitingen met stekkers, …) moeten voor elk gebruik door de werknemers van de aannemer op zichtbare gebreken worden gecontroleerd. Het omwikkelen met isolatieband is verboden.
Wanneer de aannemer elektrische kabels moet aanbrengen, zullen zij erover waken dat de werknemers van de opdrachtgever op een veilige manier ( in het bijzonder het verhinderen van struikelrisico ) hun activiteiten kunnen uitvoeren.
Werkzaamheden op hoogte – platte en hellende daken
De aannemer treft de nodige materiële en organisatorische maatregelen opdat de tijdelijke werkzaamheden op hoogte onder veilige omstandigheden kunnen worden uitgevoerd.
De aannemer zorgt er voor dat de uitvoering van de werkzaamheden onder passende ergonomische omstandigheden gebeurt van op een daartoe geschikte werkvloer die zodanig ontworpen, geïnstalleerd en uitgerust is dat de veiligheid wordt gewaarborgd en dat doorgang mogelijk is zonder gevaar.
De afmetingen, eigenschappen en kenmerken van de gebruikte arbeidsmiddelen worden aangepast aan de aard van de te verrichten werkzaamheden en aan de voorzienbare belastingen.
De werkgever kiest de meest geschikte toegangsmiddelen tot de werkposten voor tijdelijke werkzaamheden op hoogte. Dit gebeurt in functie van de frequentie van gebruik, van de te bereiken hoogte en van de gebruiksduur.
Het gekozen toegangsmiddel moet de mogelijkheid van ontruiming bij dreigend gevaar bieden.
Het overstappen van een toegangsmiddel op platformen, vloeren of loopbruggen en omgekeerd mag geen bijkomende risico’s op vallen opleveren.
De aannemer voorziet, zo nodig, in het aanbrengen van beveiligingsmiddelen om vallen te voorkomen, waarbij voorrang wordt gegeven aan collectieve beschermingsmaatregelen boven persoonlijke beschermingsmaatregelen.
Deze beveiligingsmiddelen hebben een zodanige configuratie en sterkte dat vallen van hoogte wordt voorkomen of dat een eventuele val wordt gestopt, zodanig dat letsel bij werknemers wordt voorkomen.
De collectieve beveiligingsmiddelen mogen alleen onderbroken worden waar zich een toegang tot een ladder of trap bevindt.
Wanneer de uitvoering van specifieke werkzaamheden vereist dat een collectief beveiligingsmiddel om vallen te voorkomen tijdelijk wordt verwijderd, wordt gezorgd voor doeltreffende vervangende veiligheidsvoorzieningen.
Vanuit organisatorisch standpunt is het vanzelfsprekend dat tijdelijke werkzaamheden op hoogte alleen worden uitgevoerd wanneer de weersomstandigheden de veiligheid en de gezondheid van de werknemers niet in gevaar brengen en alle arbeidsmiddelen voldoen aan de vigerende wetgeving.
De aannemer beperkt het gebruik van ladders, trapladders en platformladders als werkpost op hoogte tot arbeidsomstandigheden waarin het gebruik van andere, veiligere arbeidsmiddelen niet verantwoord is, gelet op het geringe risico en gelet op, hetzij de korte gebruiksduur, hetzij de bestaande kenmerken van de arbeidsplaats en werkposten die de werkgever niet kan veranderen. De ladders, trapladders en platformladders worden zodanig geplaatst dat hun stabiliteit bij de toegang en tijdens het gebruik ervan gewaarborgd is en dat hun sporten of trappen horizontaal blijven.
Ladders worden zodanig gebruikt dat de werknemers steeds veilige steun en houvast hebben.
Het gebruik van toegangs-en positioneringstechnieken met touwen voor het uitvoeren van werkzaamheden op hoogte die een systematisch of herhaaldelijk karakter hebben is verboden.
Op dit principe bestaan twee uitzonderingen:
- wanneer de risicoanalyse heeft aangetoond dat de toegang tot de werkpost onmogelijk is of gevaarlijker is bij gebruik van een ander arbeidsmiddel en de plaats waar het werk wordt verricht niet kan worden aangepast
- wanneer de risico’s verbonden aan het opstellen van andere arbeidsmiddelen groter zijn dan de risico’s verbonden aan de uitvoering van het werk.
Asbest
De Vzw Organisatie Broeders van Liefde – Zorggroep Multiversum beschikt over een asbestinventaris van elk gebouw. Deze inventaris wordt aan de aannemer afgeleverd indien er werkzaamheden worden gepland in de zones waar asbest voorkomt.
Wanneer tijdens de werken de aanwezigheid van asbest wordt vastgesteld en deze niet in de inventaris voorkomt, wordt dit onmiddellijk gemeld aan de dienstverantwoordelijke en de preventieadviseur van de opdrachtgever.
Ook in geval van verantwoorde twijfel of reële vaststelling van risico van blootstelling aan asbest worden de werken onmiddellijk stopgezet.
Sloopwerken
De slopings-en ontmantelingswerken moeten uitgevoerd worden onder leiding van een vakbekwaam persoon. Voor de aanvang van de slopingswerken dient men over te gaan tot een grondig onderzoek dat de staat van de constructie omvat en zo nodig de berekeningen om de stabiliteit te garanderen. Vanaf het begin van de slopingswerken wordt de toegang tot de gevaarlijke gedeelten verboden door aangepaste afsluitingen.
Risicoanalyse en werkplan
- De aannemer moet vooraf een gedetailleerd werkplan opstellen (fasering, methoden, middelen, preventiemaatregelen).
- Bij asbesthoudende materialen: een specifiek asbestwerkplan volgens Codex Boek VI Titel 3.
Coördinatie bij werken met derden
- Op een bouwplaats met meerdere aannemers moet een veiligheids- en gezondheidscoördinator (V&G-coördinator) aangesteld zijn.
- Er moet een veiligheids- en gezondheidsplan (VGP) aanwezig zijn, waarin procedures, verantwoordelijkheden en afspraken zijn vastgelegd.
-
Milieu en afval
- Alle reglementeringen inzake milieuwetgeving dienen strikt nageleefd te worden. De aannemer zorgt ervoor de afvoer van de eigen afvalstoffen afkomstig van materialen en producten die hem toebehoren of geproduceerd werden tijdens de uitvoering van de werken (vb. afvalolie). Hij doet daartoe, indien nodig, een beroep op erkende vervoerders.
- De aannemer mag nooit afval onbeheerd achterlaten op de werkplaats. Hij moet alle afval terug meenemen. Indien niet contractueel vastgelegd, wordt het afval onder verantwoordelijkheid en op kosten van de aannemer verwijderd.
- De aannemer is verplicht de aard, concentratie en samenstelling van het afval en alle werkzaamheden die een nadelige invloed op het milieu zullen veroorzaken, voorafgaandelijk te melden aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever.
- Indien wettelijk noodzakelijk dient de aannemer een attest te bezorgen aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever waarin wordt aangegeven dat het afval op een wettelijke manier is verwerkt en gestort.
- Indien de aannemer de milieuverplichtingen niet respecteert zal de Vzw Organisatie Broeders van Liefde – Zorggroep Multiversum de aannemer in gebreke stellen en corrigerende maatregelen nemen op kosten van de aannemer.
- Olievlekken of andere producten die de kans op glijden of vallen vergroten dienen door de aannemer met zand of andere absorberende middelen verwijderd te worden.
-
Hygiëne – Orde en netheid
- De sanitaire installaties van de openbare gebouwen kunnen gebruikt worden op voorwaarde dat de elementaire regels van de hygiëne worden gerespecteerd. Bij langdurige werken kan de opdrachtgever van de aannemer eisen dat een mobiele sanitaire werfkeet moet voorzien worden voor het personeel van de aannemers. Dit wordt afgesproken in de eerste coördinatievergadering voor aanvang van de werken.
- Het is verboden in de gebouwen van de opdrachtgever maaltijden te gebruiken, tenzij op de plaatsen daarvoor specifiek bestemd, en mits voorafgaand akkoord van de dienstverantwoordelijke.
- De aannemer zal erover waken dat de werf en zijn omgeving doorlopend in goede staat van orde en netheid wordt gehouden. In de mate dat de aannemer hier in gebreke blijft, kan de opdrachtgever dit werk op kosten van de aannemer laten uitvoeren. Alle uitgangen, nooduitgangen en toegangen tot brandpreventie en brandbestrijdingsmiddelen dienen steeds vrijgehouden te worden.
- De materialen, de outillage en algemeen gesproken elk element dat bij welke verplaatsing dan ook de veiligheid en gezondheid van de werknemers in gevaar kan brengen, moet op passende veilige wijze worden gestabiliseerd. Losliggende stukken zullen van de arbeidsplaats worden verwijderd, ofwel worden ze stevig bevestigd. In elk geval moeten de nodige voorzorgen genomen worden opdat bij slechte atmosferische omstandigheden hieruit geen gevaarlijke toestanden kunnen voortvloeien.
-
Middelen- en rookverbod
- In alle gebouwen is er een totaal rookverbod.
- Het is door de aannemer of zijn personeel verboden om alcoholische dranken, drugs of andere verdovende middelen vóór of tijdens het werk te gebruiken of binnen de terreinen van de opdrachtgever binnen te brengen. De toegang tot de terreinen is verboden voor iedere persoon die kennelijk onder invloed is van deze middelen.
-
Specifieke veiligheidsvoorschriften
- De toegang tot lokalen, werkplaatsen en elke andere zone, die geen deel uitmaken van de aanneming is verboden voor de aannemer en zijn personeel.
- De werken moeten steeds worden uitgevoerd zonder dat de veiligheid voor patiënten, medewerkers, bezoekers en uitvoerders in gedrang wordt gebracht.
- Laat nooit sleutels onbeheerd achter.
- Laat stuurcabines van voertuigen (ook bij laden of lossen), machines, materieel, chemische producten, e.d. niet onbeheerd achter.
- Bij mogelijk contact met cliënten respecteer de privacy.
- Verkeersvoorschriften:
De opstelling van voertuigen en mobiele arbeidsmiddelen op de interne wegen mag geen doorgaand verkeer hinderen en dient voldoende gesignaleerd en/of afgebakend te zijn
- de maximumsnelheid op het terrein is 30 km/u.
- pas het verkeersreglement toe en volg de aanwijzingen van de verkeersborden (bv. éénrichtingsverkeer e.d.)
-
Melding van ongevallen en/of incidenten – EHBO
- Elk ernstig arbeidsongeval, zoals gedefinieerd in de Codex over het welzijn op het werk, Boek I, titel 2 betreffende het beleid van de welzijn op het werk dat de aannemer of zijn werknemer of onderaannemer overkomt, dient onmiddellijk gemeld te worden aan de dienstverantwoordelijke van de opdrachtgever. De aannemer is verantwoordelijk voor de aangifte aan de met toezicht belaste ambtenaar van het FOD WASO.
- In overeenstemming met de wettelijke voorschriften beschikt de aannemer over de personen, installaties en uitrustingen teneinde bij ongeval de eerste hulp aan gekwetsten toe te dienen.
- Bij ongeval is elke aannemer verantwoordelijk voor de evacuatie van zijn gekwetsten.
- In geval bij de uitvoering van de toevertrouwde werken materiële schade wordt aangericht aan de installaties van de opdrachtgever, dan moet de dienstverantwoordelijke onmiddellijk verwittigd worden.
-
Noodsituaties in de voorzieningen van Zorggroep Multiversum
- Iedere brand, ongeval of elke andere noodtoestand moet onmiddellijk gemeld worden.
- Bij brandalarm moeten de aannemer, zijn personeel en de uitvoerders onmiddellijk de werf verlaten en zich schikken naar de onderrichtingen die werden verstrekt voor de aanvang van de werken of zijn aangeduid op de instructies en evacuatieplannen geafficheerd in het gebouw
- Bij om het even welk alarm, aangekondigd door middel van sirenes, is het personeel van de aannemer verplicht alle werken te stoppen en de noodzakelijke preventie-en beschermingsmaatregelen te treffen (stoppen van machines, …).
- De opdrachtgever zal de aannemer de maatregelen met betrekking tot de brandbestrijding in geval van brand in haar inrichtingen mededelen. De aannemer moet zich op de hoogte stellen i.v.m. de plaatsen waar diverse blusapparaten gesitueerd zijn. Hij dient deze informatie aan zijn werknemers door te geven.
- Print de veiligheidsvoorschriften bij werken met derden