Skip to content
FAQ

Zorg en verblijf in een PVT

Als (nieuwe) bewoner binnen onze PVT, familielid of naaste heb je vast heel wat vragen. Hieronder vind je een overzicht van de meest gestelde vragen. Bij onduidelijkheden kan je terecht bij de teamleden van de wooneenheid waar jij of je naaste verblijft.

Medewerker PVT Waesdonck aan de Jurt

Vaak gestelde vragen rond aanmelden

aanmelden

  • Hoe kan ik me aanmelden?

    De aanvraag en de opvolging van je aanvraag gebeuren per regio. Voor PVT Den Heuvel en PVT Waesdonck is dit regio Antwerpen. Voor PVT De Liereman is dit regio Kempen.

    Meer info vind je op de afdelingspagina’s van de PVT.

Vaak gestelde vragen rond verblijf

verblijf

  • Hoe ziet mijn eerste dag eruit?

    Op je eerste dag word je ontvangen door een medewerker van de wooneenheid. Hij of zij neemt alle belangrijke informatie met je door en je krijgt een onthaalbrochure met alle informatie die je nodig hebt.

    Je brengt mee:

    Administratief

    • Elektronische identiteitskaart (e-ID)
    • Gegevens van je contactpersonen (eventueel bewindvoerder en vertrouwenspersoon)
    • Gegevens van je verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (als je die hebt)

    Medisch

    • Je verwijsbrief (van huisarts of specialist)
    • Lijst van geneesmiddelen die je gebruikt (eventueel met attesten)
    • Voldoende medicatie tot de volgende werkdag

    Bij aanvang van jouw verblijf zal de wooneenheid jou een zorg- en verblijfsovereenkomst voorleggen. Dit is een wettelijk verplicht document dat gegevens bevat in verband met de financiële aspecten van jouw verblijf. Dit document wordt samen met jou overlopen en toegelicht, waarna wij je vragen dit te ondertekenen.

    Afhankelijk van jouw situatie wordt dit document naar jouw bewindvoerder gestuurd voor akkoord. Je krijgt zelf een getekend exemplaar als je dat wenst.

    Je krijgt ook een huishoudelijk reglement. Hierin staan enkele afspraken die voor elke bewoner gelden. Voor de veiligheid en het welzijn van je medebewoners en begeleiding vragen we deze afspraken na te leven.

  • Wie helpt mij tijdens mijn verblijf?

    Tijdens je verblijf is er een heel team dat voor je zorgt. Iedereen stemt zijn werking op elkaar af om samen de gepaste zorg te bieden.

    Individuele begeleider

    Bij de start van jouw verblijf kom je te weten wie jouw individuele begeleider (IB) wordt. Dat blijft misschien niet dezelfde persoon gedurende je hele verblijf. Je kan bij je IB terecht met vragen, opmerkingen, … Hij/zij tracht zoveel mogelijk jouw belangen en wensen te behartigen. Deze persoon is ook verantwoordelijk voor het bijhouden van jouw dossier en doet dit zoveel mogelijk in samenspraak met jou.

    Maatschappelijk werker

    Iedere wooneenheid beschikt over een maatschappelijk werker die werkt rond kansen om je psychische, relationele en sociale mogelijkheden (opnieuw) maximaal te benutten en te ontplooien, via psychosociale en maatschappelijke begeleiding. Daarnaast ondersteunt hij/zij je bij financiële en administratieve zaken. De maatschappelijk werker is op vaste momenten aanwezig op de wooneenheid.

    Coördinator

    De coördinator is in principe iedere dag aanwezig tijdens de kantooruren. Je kan bij deze persoon terecht met al je vragen.

    ZICO/psycholoog

    De psycholoog is op bepaalde momenten aanwezig op de wooneenheid. Hij/zij gaat aan de slag met thema’s die voor jou belangrijk zijn.

    Als zorginhoudelijke coördinator staat hij/zij vooral in voor de inhoudelijke ondersteuning van het team. Altijd met het doel om kwaliteitsvolle zorg aan onze bewoners te kunnen bieden.

    Psychiater

    De psychiater komt op bepaalde momenten langs op de wooneenheid voor besprekingen. Je krijgt de kans om een gesprek/consultatie met hem of haar in te plannen.

    Huisarts

    Aan elke wooneenheid zijn één of meerdere huisartsen verbonden. Iedere bewoner heeft een eigen huisarts. Hij/zij houdt spreekuur op regelmatige basis en is daarnaast oproepbaar als dat nodig is.
    Als je dat wil, kan je je eigen huisarts behouden.

    Activiteitenbegeleider

    Hij/zij organiseert activiteiten en evenementen. Het doel is een fijne en zinvolle dagbesteding te bieden op maat van jou als bewoner.

    Gids Participatie Sociaal Leven

    De GPS oftewel de Gids Participatie Sociaal Leven staat je bij en kijkt samen welke resocialisatietrajecten je kunnen helpen bij je maatschappelijk en persoonlijk herstel. Zo’n traject wordt voor een bewoner individueel bekeken.

     

  • Hoe ziet mijn verblijf eruit?

    Elke wooneenheid voorziet eigen activiteiten. Dit kan gaan om daguitstappen, creatief atelier, kookactiviteit, sportatelier, enz.

    Zoek je iets anders, zoals vrijwilligerswerk, dagbesteding in een activiteitencentra, …? Dit kan je bespreken met de begeleiding van jouw wooneenheid. Dan kan een leuke dagbesteding gezocht worden rekening houdend met jouw wensen en krachten.

    Eten en drinken

    Bij een voltijds verblijf wordt driemaal per dag een maaltijd verzorgd, volledig volgens de afspraken en regels opgelegd door de wetgeving inzake hygiëne bij het bereiden van maaltijden. Op voorschrift van je behandelend arts kan een dieet opgesteld worden en kan je een diëtist consulteren. Vegetariërs en bewoners die wegens hun geloofsovertuiging specifieke voedingsvoorschriften volgen, kunnen een aangepast middagmaal aanvragen via hun wooneenheid.

    Verblijf je op PVT Den Heuvel of Waesdonck? Dan kan je op de campussen van de ziekenhuizen ook drank- en snoepautomaten vinden. Meer info op Mijn Multiversum.

  • Beheer van je geld

    We verwachten dat je je geld tijdens je verblijf zelfstandig beheert. Kan je dat niet, dan wordt besproken hoe we hulp kunnen bieden. Een mogelijkheid is een beperkt beheer van je geld. Dan wordt zakgeld uitbetaald, al dan niet via het kantoor op de campus.

    We raden je aan geen grote geldsommen op je kamer achter te laten. Een bankautomaat kan je in de buurt terugvinden, indien je dit nodig hebt.

  • Wifi en telefonie

    Iedereen kan gebruik maken van het WIFI-netwerk om te surfen op het internet. Bewoners kunnen zich inloggen op het netwerk ‘cliënten’ met hun administratief nummer en geboortedatum.

    Het WIFI-netwerk is toegankelijk tussen 7 u en middernacht.

    Er kan, met een akkoord van de begeleiding van de wooneenheid, via de centrale vanuit het ziekenhuis worden getelefoneerd. De aanrekening van de gesprekskosten gebeurt via de maandelijkse verblijfsfactuur.

  • Wat is mijn kamerkeuze? Mag ik eigen meubels meebrengen?

    Afhankelijk van waar je verblijft, beschikt het PVT over een eenpersoonskamer, studio of tweepersoonskamer. We proberen zoveel als mogelijk aan jouw voorkeur te voldoen. De keuze van een kamer is afhankelijk van de beschikbaarheid en de locatie waar je zal verblijven. Niet op elke wooneenheid zijn studio’s aanwezig.

    Op een kamer staat standaard een bed met matras, kleerkast en nachtkast. Afhankelijk van de wooneenheid bevat de kamer een eigen badkamer met toilet, of een gemeenschappelijke badkamer en toilet. Bedlinnen kan je gebruiken op de wooneenheid.

    Het is toegestaan om je eigen kamer aan te kleden naar wens, rekening houdend met hygiënevoorschriften. Ook eigen meubels meebrengen is mogelijk, afhankelijk van de plaats in jouw kamer. Bespreek dit zeker bij de start van jouw verblijf.

  • Wat is Mijn Multiversum?

    Mijn Multiversum is een pagina op onze website speciaal voor cliënten die in het ziekenhuis verblijven. Je vindt er praktische informatie, zoals:

    • het weekmenu
    • nieuws voor cliënten
    • uitnodigingen en verslagen van het participatieforum
    • voorzieningen op de campus

    Verblijf je op PVT Waesdonck of PVT Den Heuvel? Dan kan je ook van heel wat voorzieningen op de ziekenhuiscampus gebruik maken en dan is Mijn Multiversum ook een interessant kanaal voor jou. Je krijgt alle info over toegang tot het digitaal platform bij je onthaal.

  • Mag ik bezoek ontvangen?

    Ja, bezoekers zijn welkom.

    In PVT De Liereman werken we niet met bezoekuren. Geef een seintje wanneer je met familie/vrienden de wooneenheid verlaat of wanneer je later dan 21 u terug zal zijn.

    In PVT Den Heuvel kan je voor afspraken rond bezoek terecht bij de begeleiding.

    In PVT Waesdonck is bezoek steeds welkom op de wooneenheid. Voor de afspraken hierrond kan je terecht bij de begeleiding van de wooneenheid waar je verblijft. Je bent met je bezoek welkom in de cafetaria op campus Amedeus, waar je gebruik kan maken van een koffie-, drank- en snoepautomaat.

    PVT Waesdonck organiseert tweewekelijks op zondagnamiddag een cafetaria. Dit vindt plaats in de polyvalente zaal van wooneenheid Gloed vanaf 14 u. Bewoners en hun bezoekers zijn welkom om te genieten van een hapje en drankje.

  • Kan ik de wooneenheid verlaten?

    Kan ik de wooneenheid verlaten?

    Uitgangsafspraken worden steeds individueel bekeken en zijn mogelijk in samenspraak met jou en het team. Er wordt rekening gehouden met jouw (psychische) toestandsbeeld en je traject.

     

     

     

  • Hoe maak ik een melding of een klacht?

    Naast een professionele behandeling, is het voor ons ook belangrijk om je veilige zorg te kunnen bieden. Wil je graag iets melden? Op elke wooneenheid zijn suggestie- of klachtenbussen aanwezig, waar je eventueel anoniem schriftelijk iets kan melden.

    Je kan ook terecht bij onze medewerkers en in de eerste plaats bij de begeleiding van jouw wooneenheid. Blijf je met vragen zitten, dan kan je contact opnemen met een lid van het directie-/managementteam. Daarnaast kan je ook terecht bij onafhankelijke instanties waarmee onze PVT samenwerkt. Meer info lees je op de cliëntenpagina.

    Naar cliënten

    Binnen onze voorziening werd een patiëntveiligheidssysteem opgezet. Een belangrijk onderdeel hierin is het melden en analyseren van (bijna) incidenten. Zo proberen we als organisatie te leren uit de kleine en grote incidenten die plaatsvinden. Het kan hierbij gaan over fout gelopen onderzoeken, agressie-incidenten, medicatiefouten, valincidenten, diefstal, technische mankementen, ongevallen, … Omdat dergelijke informatie belangrijke leerkansen zijn voor onze organisatie, vragen wij ook aan jou en je bezoekers om eventuele (bijna-)incidenten te melden via de medewerkers

  • Hoe maak ik melding van grensoverschrijdend gedrag?

    Onder grensoverschrijdend gedrag vallen alle vormen van ongewenst gedrag die je binnen de woonomgeving kan tegenkomen. Vaak gaat het over een vorm van verbaal of fysiek geweld, pestgedrag, ongewenste seksuele handelingen, intimidatie, racisme of discriminatie.

    Gebeurt er iets waar jij je niet (meer) goed bij voelt? Heb jij dergelijk grensoverschrijdend gedrag gezien of meegemaakt? Praat erover. Daarvoor kan je in de eerste plaats terecht bij een teamlid van jouw wooneenheid. We verzekeren dat we alle meldingen met de nodige ernst behandelen.

  • Hoe verloopt mijn ontslag?

    Jouw verblijf in PVT is tijdelijk. In samenspraak met jou, je familie, het behandelend team en de verwijzer wordt je ontslag tijdig voorbereid.

    Vergeet niet aan het einde van een verblijf jouw persoonlijke goederen te verwijderen uit de kamer en uit de gemeenschappelijke ruimten. Tenzij schriftelijk anders wordt overeengekomen is het PVT niet verplicht achtergelaten goederen langer dan twee maanden te bewaren.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Je medische gegevens worden bewaard in een digitaal dossier. Jij mag dat dossier inkijken of een kopie vragen.

    Alles wat je vertelt aan de zorgverleners blijft vertrouwelijk. Alleen als jij het goed vindt, mag informatie gedeeld worden met andere zorgverleners.

    Bij je aanmelding vragen we je om deze toestemming. Je kan op elk ogenblik bij eender welke zorgverlener of zorginstelling deze toestemming intrekken of beslissen om bepaalde informatie niet te delen.

    Heb je nog vragen over jouw privacy? Je leest hier meer over op de pagina voor cliënten:

    Naar de cliëntenpagina

Vaak gestelde vragen rond kosten

kosten

  • Wat kost mijn verblijf?

    Iedere maand ontvang je een factuur voor alle kosten van je verblijf. In geval van bewindvoering of budgetbegeleiding door een externe instantie wordt de factuur rechtstreeks aan hen bezorgd.

    Het grootste gedeelte van deze kosten wordt betaald door je ziekenfonds. Daarnaast blijven er enkele onderdelen over die je zelf moet betalen, zoals bv huur en/of verbruik van een TV of koelkast, wasserij, verzorging (bv kapper, pedicure, enz.), vervoerskosten, telefonie, zakgeld, …

    Je krijgt hier uitgebreid informatie over op je eerste dag.

  • Wat als ik mijn factuur niet (op tijd) kan betalen?

    We verwachten, indien je zelf instaat voor de betaling ervan, dat je je factuur binnen de 30 dagen betaalt. Indien dit een probleem vormt, neem je best zo snel mogelijk contact op met de maatschappelijk werker van jouw wooneenheid of met de financiële dienst.

  • Bij wie kan ik terecht met vragen over mijn factuur?

    Indien je wat meer uitleg wenst over je factuur kan je terecht bij de maatschappelijk werker van jouw wooneenheid of de klantendienst.

  • Familiale verzekering

    Als bewoners van onze PVT ben je automatisch aangesloten bij de familiale groepspolis. Deze verzekering vergoedt zowel lichamelijke als stoffelijke schade aan derden, wanneer deze het gevolg zijn van fouten gemaakt door PVT, zijn personeel of de onder toezicht staande bewoners. Hierbij kunnen de bewoners zélf of eveneens het personeel als ‘derden’ worden beschouwd.

    Ook de persoonlijke aansprakelijkheid van de bewoner is verzekerd, zij het alleen voor fouten die gebeuren tijdens het verblijf in PVT of buiten PVT onder begeleiding van het personeel, en na eerst de familiale verzekering van de bewoner te hebben aangesproken. Aangifte gebeurt via de verantwoordelijke van de wooneenheid.